Anar a la Web de la Diputació de Castelló

La Diputació de Castelló recupera l'esplendor de les Sargues de Quaresma de l'Església Parroquial de Sant Jaume de Sant Jordi

La Diputació de Castelló recupera l'esplendor de les Sargues de Quaresma de l'Església Parroquial de Sant Jaume de Sant Jordi
5 de Decembre de 2024

El Servei de Restauració de la institució provincial escomet la recuperació d'estes dos peces religioses pertanyents al monument de Dijous Sant en les quals es representen dos moments de la passió de Crist: el Viacrucis i L'Oració de l'hort.

La Diputació Provincial de Castelló recupera l'esplendor de les Sargues de Quaresma de l'Església Parroquial de Sant Jaume de Sant Jordi.

El Servei de Restauració de la institució provincial ha escomés la recuperació d'estes dos peces religioses pertanyents al monument de Dijous Sant en les quals es representen dos moments de la passió de Crist: el Viacrucis i L'Oració de l'hort.

“Hui les dos sargues pintades pel morellà Juan Francisco Cruella recuperen tot la seua esplendor com dos autèntiques joies patrimonials”, ha destacat la presidenta de la Diputació de Castelló, Marta Barrachina. Acompanyada pel diputat de Cultura, Alejandro Clausell, i l'alcalde Iván Sánchez, la dirigent provincial ha entregat les dos peces a l'Església de Sant Jaume i ha posat en valor el “excel·lent” treball realitzat pels tècnics del Servei de Restauració. “Els treballs d'intervenció realitzats pels professionals d'este servei provincial sobre les dos peces han permés retornar l'esplendor que mereix este conjunt amb tant de valor patrimonial i emocional”, ha ressaltat Marta Barrachina.

En este sentit, la màxima representant de la institució provincial ha assenyalat el compromís de la Diputació de Castelló amb “els treballs de conservació, restauració i manteniment del patrimoni cultural de la província” i ha assegurat que este tipus d'actuacions formen part de les línies estratègiques del Govern Provincial.

I és que, tal com ha ressaltat Marta Barrachina, “estes restauracions permeten no sols retornar l'esplendor a la peça i garantir el seu manteniment per a generacions futures, sinó que, a més, es convertixen en un focus d'atracció per als nostres municipis”. Per això, la presidenta ha insistit que és “vital” invertir en “la recuperació i divulgació del nostre patrimoni per a no deixar escapar cap oportunitat i que la nostra història siga un motor de desenvolupament i un motiu d'orgull per als nostres 135 pobles i per al conjunt dels castellonencs”.

 

Treball de restauració

El Servei de Restauració ha dut a terme un minuciós treball per a recuperar les dos sargues, ja que ambdues es trobaven en molt mal estat de conservació. Així ho ha assegurat el diputat de Cultura, Alejandro Clausell, qui ha manifestat que “presentaven un suport tèxtil amb esquinçaments, que manca i gran cúmul de brutícia generalitzada. A més, la policromia es trobava parcialment difuminada, amb àrees de pèrdues dels elements representats i brutícia superficial. I ara, totes estes alteracions han sigut esmenades i lluiran de manera permanent en els murs laterals de l'altar de l'Església Parroquial de Sant Jaume”.

Així doncs, les primeres actuacions, tal com ha explicat Clausell, es van realitzar en el revers, on es va anar eliminant la brutícia mitjançant raspalls suaus, amb l'ajuda d'unes gomes i esponges específiques a este efecte i aspiració. Així mateix, es van llevar els recosits, els pegats i els pedaços, mentres s'anaven recol·locant i ajustant els esquinçaments correctament en el seu lloc. Durant este procés, es van anar eliminant les arrugues i les deformacions de la tela.

La neteja de la superfície policromada també es va realitzar en sec. “Un procés molt lent i delicat per a no danyar i preservar la policromia conservada mentres es retirava la brutícia acumulada pels anys”, ha assegurat el diputat responsable de l'àrea de Cultura.

Una vegada finalitzada la neteja en totes dues cares es va donar principi a la reintegració cromàtica en la qual es van anar emplenant les zones perdudes per a completar les figures en els quals la policromia havia desaparegut. Finalment, en l'anvers es va aplicar una mà molt subtil de vernís polvoritzat, a mode de fixació dels pigments al suport i amb l'objectiu de “saturar mínimament l'aspecte general de la policromia, mantenint en tot moment el seu aspecte mat i lleuger”, ha comentat Clausell, qui s'ha mostrat “molt satisfet” pel resultat final.

No trobes el que busques?

Prova amb el nostre buscador